MK SEVERKA MODELPARK SUCHÉ 71 - XX

Přihlašovací formulář

Návštěvnost

2165750
dnes
Včera
Tento týden
Tento měsíc
Celkem
901
550
4654
12092
2165750

Kdo je připojen

We have 107 guests and no members online

          Na Jet Meetingu v Modelparku, který se konal v červenci minulého roku byly k vidění hned 2 modely letounu AT-6 Harvard. Modely byly vystaveny už od rána a tak si diváci i piloti jiných modelů mohli v klidu makety letounů prohlédnout. V průběhu dne se představily ve společném vystoupení v letu, který předváděli jejich konstruktéři Jan Doubrava a Pavel Vydra.

     Jak vidíte na obrázku, nejsou to žádní drobečkové. Rozpětí mají 3700 a délku 2600 mm a pohánějí je hvězdicové pětiválce Fiala 250 cm3. Také to bylo slyšet při předvádění.

     Když se na podzim roku 2020 rozmýšleli jaký si postaví nový model, padla volba na tento typ modelu už z toho důvodu, že bylo možné vše prostudovat na skutečném letounu. Letadla tohoto typu se vyráběla ve 2. světové válce a vyrobilo se jich asi 15000. No a v naší republice jsou tyto stroje dva. Jeden je na letišti v Praze - Točné a druhý na letišti Líně u Plzně. 

      Přestože jsou modely tak velké, vejdou se do potřebné váhy 25 kg a jak můžete vidět dále na obrázku, složit se dá i do menší dodávky. Modely jsou konstrukční a aby ušetřili váhu je zde převážně balza, překližka a hodně laminovaných dílů. Modely zhotovili za rok a na podzim 2021 je zalétali bez povrchové úpravy a detailů. Tomu věnovali dalšího půl roku, aby právě v Modelparku v červenci 2022 mohli modely předvést. 

        Sám taky stavím makety a vím co to obnáší. Proto klobouk dolů, před oběma konstruktéry. Pokud chcete vědět více o stavbě těchto modelů, můžete si přečíst článek v RC revue 12/2022 kde Jan Doubrava vše popisuje.

     12.3.2023   Karel Jeřábek

                 

Read more...

 


            Většina modelářů skutečné letadlo československé výroby zná, ale takový model jako si pořídil v roce 2010 Pavel Štern není vidět každý den a ani na modelářských přehlídkách. Svou velikostí převyšuje všechny ostatní modely tohoto druhu. Model je celolaminátový, perfektně zpracovaný a má rozpětí 5400 mm. Je poháněn turbínou, která je umístěna v kabině modelu a výstupní plyny jsou vyváděny do stran, jak můžete vidět dále na snímcích. Pořídil ho po letecké přehlídce kdy Honza Horáků s tímto modelem jako první létal, domluvil návštěvu u výrobce pana Fialy a nechal Pavlovi vyrobit výfukový systém pro turbínu. Díky možné špionáži u Honzy byl vytvořen i odolný podvozek včetně odpružení . Překvapení nastalo při vážení modelu, neboť váha bez paliva byla 36kg. Naštěstí po další konzultaci se dozvěděl, že pod 32kg je letadlo neovladatelné.

           Když jej uváděl do provozu, měl problémy s turbínou, která nedávala takový výkon jaký předpokládal. Vše bylo pravděpodobně způsobené rozdělením výtlaku z turbíny do stran. I tak přišel den D, kdy byl model přichystán ke startu. Nemohl jsem u takové záležitosti chybět a tak jsem celý 1. start zachytil na fotkách. Start byl úspěšný, ale trvalo strašně dlouho, než se začal zvedat ze země a dráha mu sotva stačila. nastoupal asi 150 metrů a Pavel jej nechal klouzat bez tahu turbíny. Byl to nádherný let a nedalo by se poznat, že je to model. Přistání bylo na posekanou trávu a v závěru chytilo křídlo za vzrostou trávu a stočilo to model doprava. Vše bez poškození.

Read more...

    

              Neobyčejný model.

 

    Na Jet Meetingu v červenci jste mohli vidět neobyčejný model, který na vystoupení přivezl Václav Janko. Přijel na tuto akci až k polednímu, a tak nebyl na stojánce u ochranné sítě, ale na trávě přes chodník. Diváci tak neměli možnost si jej prohlédnout z blízka.

     Jde o maketu letounu Sikorski S – 39. Model upoutal pozornost diváků až když odstartoval na ploše a Václav předvedl soutěžní sestavu jako na soutěži maket. Nejen že upoutal pozornost svými tvary, ale i zbarvením modelu, když přistál.

      Skutečný letoun, který mu posloužil jako předloha létal s expedicí do Afriky a fleky na trupu měly evokovat zbarvení žiraf.

        Diváci, kteří navštěvují Modelpark delší dobu, mohli model vidět už v roce 2010 na Leteckém dnu – poslední 2 fotky.

 

    19.2.2023   Karel Jeřábek

Read more...